hobbymotoros weboldala
Egy terepen használt MZ története...

MENÜ

A feszültségszabályzó

 

 

 

Dinamó és a feszültségszabályzó: Az előgerjesztés áramköre: akkumlátor pozitív, gerjesztőlámpa, 61-es pont, relé érintkezőin keresztül DF pont, dinamó gerjesztőtekercse, test (akku -).

A relé érintkezői alapállapotban zártak. Ha a dinamó felgerjed, a D+ pontra pozitiv feszültséget ad le, mely a 61-es ponton geresztül a gerjesztőlámpára jut. Mivel a másik pólusa az akkumlátor pozitív pólusára van kötve, így mindkét kivezetésére pozitív feszültség jut; a gerjesztőlámpa kialszik.

A feszültségszabályozást a baloldali relé végzi (valójában egy kettős relé, a kettő egy vasmaggal). Kis fordulatszám esetén az érintkezőpár rugóerő hatására zár; az Rsz szabályozó-ellenállás át van hidalva. A gerjesztőtekercs közvetlenül kapcsolódik a D+ pontra; a feszültség nő.

Ha feszültség túllép egy megadott értéket, akkor a feszültségtekercs fluxusa nő, és meghúzza a mozgóérintkezőt; az érintkezőpár nyit. Ennek következtében az Rsz szabályzó-ellenállás a gerjesztőtekerccsel sorba kapcsolódik, a szabályzó-ellenállás a gerjesztőtekercsen keresztül testelődik. A nagyobb ellenállás miatt a gerjesztőáram és a dinamó feszültsége csökken.

A jobb oldali relé a töltést kapcsolja rá az akkumlátorra. Ha a töltőfeszültség eléri a megadott kis értéket a relé meghúz, zár az érintkezőpár; a D+ és az 51-es ponton keresztül az akkumlátor + pólusa összekapcsolódik a dinamó forgórészével és megindul a töltés.

 

Menü

Szavazás

Hogy tetszik a honalpom?
Kiváló
Közepes
Elmegy
Pocsék
Asztali nézet